torsdag 25. desember 2008

Jeg er en ateist.

Ateisme kommer fra gresk atheos og kan oversettes med «uten gud, som benekter gudene, gudløs, ugudelig, eller forlatt av gudene». Ateisme som standpunkt vil si fravær av gudstro eller benekting av teisme.

Jeg må bare innrømme at jeg faller innenfor denne gruppen. Mamma synes det er synd, I couldn't care less, og mormor ser på meg som rebelsk for det.

Men må man virkelig være "rebelsk" for å ikke tro? Må man ha en skikkelig god grunn for å ha en overbevisning om at det ikke finnes en gud?

Jeg har fått mange fordommer på meg for tiden. Mamma mener jeg er oppstanasig på grunnlag av at jeg ikke er kristen eller gudstroende, pappa ser på meg som en "hippie" som ikke har noe særlig å komme med. Da tenker jeg på at han ikke tar meg på alvor når jeg f.eks snakker om klimakrisen eller andre lignende store spørsmål.
"NU speaking eller?" er en kommentar jeg ofte får fra pappa om jeg snakker med han om for eksempel global oppvarming og ødelegging av naturen. "Bynnt på musikklinja no ja.. stæmme d" Sier han og himler med øynene. Som om alle mine standpunkter og meninger er basert på at jeg går på musikklinja og prøver å fitte inn der.

Jeg skjønner ikke hva som foregår. Fra pappa sin side føler jeg nesten at jeg lever fler hundre år tilbake og driver med heksekunst. Det virker som at han prøver å sette et lokk på min overbevisning og viten, for å stenge det ute. Kanskje han tror at jeg skal bli sånn derre vegeteriansk vesen spytta ut fra NU's lokaler. Som går i demonstrasjonstog med dreads og piercing i øyenbrynet. Vi vet alle om fordommene mot slike folk, og du vet helt sikkert akkurat hvilken type jeg tenker på nå.

"Rødt Press"-bladene mine fra Sosialistisk Ungdom har faktisk blitt kastet eller brent. Jeg trodde aldri pappa kunne vært sånn. Noensinne.

Pappan min er 40 år, men akkurat nå høres han ut som en gammel gretten bestefar av noe slag. Noe har skjedd. Jeg vet ikke hva, men jeg skal finne ut av det.

Holder på å forske på Buddhismen for tida.. Tror faktisk det bor en liten buddhistspire i meg. Vi får se..

15 kommentarer:

Anonym sa...

Du tror ikke på gud- okay, men hva med kristne verdier? Og da tenker jeg på generelle nordmer og verdier foreldrene våre har prøvd å prenta inn i oss fra barnsben av.

Selv om jeg ikke er utpreget kristen, synes jeg vi har en god og "snill" religion. Med mye god etikk, som ingen har skade av å lære seg.

Anonym sa...

Stakkars deg! Det kan ikke være greit å ha det slik, da! Kan han ikke bare godta at du er den samme personen uansett for at du går på musikklinja? Du har jo ikke noen andre meninger bare fordi du går på denne linja! Du bør ta en samtale med mamma om dette og hvordan pappa behandler deg, slik at hun kan skjønne hvordan du faktisk har det. Lykke til! ;)

Foreldrene mine er litt på samme måte, men de har gitt opp troa på at jeg skulle gjøre noe spesiellt med livet mitt. De synes bare musikklinja er et fint sted for en musikk-elskende latsabb som meg, som sikkert bare kommer sløse bort livet på noe kjedelig og dårlig betalt jobb. >:( For en fornærmelse!

Buddhismen er en fin religion! :) Dette er også den fredligste religionen. (Hvis jeg kan kalle det religion? Buddha er bare veileder for andre mennesker for å oppnå nirvana. Han er ingen gud. Han var prins, rømte fra slottet sitt og opplevde fire ting som fikk han til å bli asket. Han begynte å meditere, og til slutt oppnådde han nirvana, osv.) Det er ingen guder som kan hjelpe menneskene i buddhismen. De "gudene" som er der, er bare sjelen til tidligere mennesker som er døde.

Lykke til, i hvertfall! :)

cloudie sa...

Selvsagt! Helt enig med deg. Det er et av de flittigste argumentene mamma bruker for å få meg på den "kristne sida" også, så jeg er vant til å svare til akkurat det. Jeg har absolutt ingenting imot verken kristne eller kristendommen, men jeg klarer bare ikke å tro på det selv. Og det med at kristendommen har en del bra leveregler og etikk med seg er det ikke noe tvil om. MEN jeg trenger ikke kristendommen for å leve etter de reglene, blandt annet fordi samfunnet vårt allerede er bygd opp på samme måte, og at samvittigheten min har det "innebygd" fra før av.

Anonym sa...

hold kjeft alle sammen, og ta dere en øl! Gi faen i religion. Ser du en kristen, skyt han. så er problemet løst! SKÅL!!!

Anonym sa...

Du skriver: "MEN jeg trenger ikke kristendommen for å leve etter de reglene, blandt annet fordi samfunnet vårt allerede er bygd opp på samme måte, og at samvittigheten min har det "innebygd" fra før av".

Men tenk da om du hadde vokst opp i et annet land med f.eks.islam som religion. Da hadde samfunnet ditt (som du skriver) et helt annet syn på ting. Og du har ikke hatt de innebygde reglene. Og vi som jenter bør virkelig være glad for at vi lever i Norge som kristne. Så jeg er glad i kristendommen på den måten. Vi er heldige som blir behandlet rettferdig (og ikke steinet om så mye som en nabo/fremmed påstår du har kastet et blikk på en gutt.

+ at jeg til sist må få si at det ER mer mellom himmel og jord enn vi vet.

cloudie sa...

ja jo, det er sant. men les litt om kristendommen du.. vet ikke hvem du er, og heller ikke hvor gammel eller vis du er, men du må huske på at det er en del bakdeler også. alt vi vet om er jo et spørsmål om tolkning, men hva med synd og liknenge? skamfølelse, det faktum at et nyfødt barn, det reneste som er, blir sett på som syndig av kristendommen helt til de døpes? dåpen er til for å rense barnet fra all synd, vet du.

er det riktig?

cloudie sa...

ps: hvordan i all verden kan du si med sikkerhet at det finnes mer mellom himmel og jord? kan du spesifisere dette?

Anonym sa...

Enig med anonym at det finnes mer mellom himme og jord. Har selv erfart dette, uten at jeg har så lyst til å fortelle om det her inne. Og har hørt mange andre fortelle om opplevelser de har hatt.

Åpne øynene og se!

Dear Sonea sa...

forslag - sikhismen eller bøn

maggie sa...

hvordan får du til slik som du har på høyre side?
det der om hvor ofte besøkere du profilen min.
Fin blogg, btw. Likte godt header'n din:)

Vil du svare på bloggen min? kommer til å glemme å sjekke om du har svart meg ;p

maggie sa...

Hei. Hvordan får du til det er på høyre side? Det der "hvor ofte besøker du profilen min?"
Fin blogg, btw.

Vil du svare på bloggen min, kommer til å glemme om du har svart meg ;p

maggie sa...

Hei. Hvordan får du til det er på høyre side? Det der "hvor ofte besøker du profilen min?"
Fin blogg, btw.

Vil du svare på bloggen min, kommer til å glemme om du har svart meg ;p

Anonym sa...

nåå er det lenge siden du har oppdatert :oo

cloudie sa...

jaa, know ;p hva skal jeg skrive om da?

Anonym sa...

alt mulig som faller deg inn! gøy å lese uansett :D